باطری ماشین و باطری به باطری

ثبت رایگان سفارش

باطری ماشین و باطری به باطری

نمایش بیشتر
نمایش بیشتر
ثبت رایگان سفارش

باطری ماشین و باطری به باطری

اگر با ماشین زیاد سر و کار دارید و اهل رانندگی هستید حتما شده یکی دو بار با این عضو کم حاشیه اما حساس ماشین به مشکل اساسی بخورید. داریم درباره باطری ماشین صحبت می کنیم. لازم نیست راننده جاده باشید تا با اصلاحاتی مثل "باطری خالی کرده"، "باطری سولفاته کرده"، "باید باطری به باطری کنیم" آشنا شده باشید یا حداقل به گوشتان خورده باشد. یا احتمالا در روزهای سرد زمستان بیشتر دیده اید که چند نفر یک ماشین را هول می دهند و یک نفر هم بجای هول دادن هی داد می زند "استارت بزن، استارت بزن"!

باطری ماشین و نقش آن

باطری ماشین یک وسیله الکتریکی است که با استفاده از واکنش های شیمیایی آب و سرب و اسید سولفوریک انرژی الکتریکی تولید و ذخیره می کند. برای ما شاید بدیهی به نظر برسد که خب باطری ماشین باید همین کار را بکند دیگر! اما ایده اولیه اینکه وسیله ای طراحی شود که هم بتواند شارژ شود (انرژی الکتریکی ذخیره کند) و هم بتواند دشارژ یا تخلیه شود (انرژی الکتریکی را منتقل کند) قطعا ایده درخشانی بوده است. اما از این موضوع که بگذریم باطری ماشین هم در درجه اول یک باطری است و مثل هر باطری دیگری قطب مثبت و منفی دارد که شناسایی و تشخیص آنها در تست باطری و باطری به باطری بسیار مهم است.

باطری ماشین دو وظیفه اصلی دارد: وظیفه مهمتر و اصلی تامین انرژی لازم برای روشن شدن و استارت خوردن خودرو است. قبل از اینکه بنزین وظیفه تامین انرژی ماشین را برعهده بگیرد باطری ماشین لازم است تا حرکت اولیه در میل لنگ را ایجاد کرده و موتور را به حرکت در آورد.

وظیفه ثانویه تامین انرژی در حین حرکت است هنگامی که دینام به تنهایی جوابگو نیست. وقتی سیستم صوتی قوی یا دزدگیر روی ماشین بسته باشید این نقش بیشتر به چشم می آید.

باطری ماشین سربی اسیدی

باطری هایی که در ماشین های ما به کار می رود عمدتا باطری های سربی – اسیدی هستند. این نام گذاری از این جهت است که صفحات سرب در محلولی از اسید (الکترولیت) جای گذاری شده اند که از طریق واکنش شیمیایی صورت گرفته میان هیدروژن، اکسیژن، سرب و گوگرد انرژی را تولید و ذخیره می کنند.

در باطری ماشین در هنگام شارژ در واقع انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. در این حالت از ترکیب هیدروژن و سولفات اسید سولفوریک و از ترکیب سرب و اکسیژن پراکسید سرب تشکیل می شود.

ولی باطری ماشین هنگام دشارژ یا تخلیه انرژی الکتریکی را به انرژی شیمیایی تبدیل می کند و این به دلیل برگشت پذیر بودن واکنش شیمیایی درون باطری ماشین است.

انواع باطری ماشین

به طور کلی دو نوع باطری ماشین سربی اسیدی به لحاظ آب بندی عمده بازار باطری ماشین را از آن خود کرده اند:

  • باطری منفذدار یا باطری تر: این نوع باطری ها که در قدیم بیشتر رایج بود دارای منفذهایی بود که از طریق آنها راننده هر از گاهی آب باطری به آن اضافه می کرد. به مرور محلول الکترولیت موجود در باطری تخلیه می شد که با اضافه کردن آب باطری این مشک حل می شد. این نوع باطری ماشین نگهداری سخت تری نسبت به نوع دومی که معرفی می کنیم دارد اما این مزیت را دارد که راننده به مرور متوجه ضعیف شدن باطری می شود و می تواند برای تعویض باطری یا شارژ باطری اقدام نماید و به اصطلاح آدم را در راه نمی گذارد!
  • باطری اتمی یا باطری خشک: این نوع باطری ماشین در واقع باطری آب بندی شده است و به اشتباه به عنوان باطری خشک رایج شده است. در واقع در این نوع باطری ماشین الکتریولت توسط سازنده جایگذاری شده و نیازی به اضافه کردن آب باطری توسط راننده نیست. به لحاظ تکنولوژی این باطری ماشین خشک یا آب بندی شده فرقی با باطری منفذدار ندارد و هر دو از یک محلول شیمیایی استفاده می کنند. باطری اتمی نگهداری ساده تری دارد ولی مشکلش این است که دردش را هم به آدم نمی گوید و مثل آدم های درونگرا یکهو از کار می افتد!

عمر مفید باتری باطری ماشین چقدر است؟

مثل ما انسان ها باطری ماشین ها هم می تواند طول عمر متفاوتی داشته باشد و این به سبک زندگی(!) و شرایط نگهداری آنها بر می گردد. به طور کلی باطری ماشین باید 3-4 سال عمر کند. با توجه به عوامل موثر بر عمر مفید باطری این عدد می تواند به 2 سال یا 5 سال هم برسد.

عوامل موثر بر عمر مفید باطری ماشین

بسیاری از موارد می تواند عمر مفید باطری ماشین را کم کند:

  • لرزش شدید: که منجر به تکان خوردن که صفحات سربی درون باطری می شود که با توجه به وضعیت جاده ها و خیابان های ما غیرقابل اجتناب است
  • رانندگی نکردن به مدت طولانی: هنگامی که ماشین با سرعت به نسبت بالا (حدودا بالای 60 کیلومتر بر ساعت) حرکت میکند باطری شارژ می شود. اگر این فرصت را در اختیار ماشین قرار ندهیم و در مسیرهای کوتاه مدت دایم رانندگی کنیم باطری خوب شارژ نمی شود.
  • خوابیدن ماشین: احتمالا این را شنیده اید که وقتی چند ماه ماشین استارت نخورد باطری تخلیه می شود یا در اصطلاح باطری خالی می کند. این همان مساله اییست که در بالا توضیح دادیم.
  • کار کشیدن زیاد: گرچه واکنش شیمیایی درون باطری ماشین برگشت پذیر است اما به هر حال محدودیت هایی دارد. هر چه تعداد دفعاتی که باطری پر و خالی می شود بیشتر باشد زودتر به پایان عمر باطری می رسیم. بخصوص اگر سیستم صوتی قوی روی ماشین بسته باشیم یا زیاد کولر بزنیم که نیازمند به کار افتادن چند موتور الکتریکی دیگر درون ماشین است.
  • دمای هوای: هر چه هوا سردتر باشد روانروی روغن کمتر و گرانروی (ویسکوزیته) آن بیشتر می شود. در نتیجه برای به حرکت در آوردن آن درون موتور انرژی بیشتری لازم است که این انرژی توسط باطری ماشین تامین می شود. برای مثال در دمای منهای هفده درجه تقریبا دو برابر انرژی نسبت به دمای 25 درجه لازم است.
  • سولفاته کردن باطری: این هم یکی از عواملی است که از عمر مفید باطری ماشین می کاهد. سولفاته شدن یا سولفاته کردن باطری ماشین در واقع جمع شدن سولفات سرب روی صفحات و قطب مثبت باطری ماشین و قطب منفی باطری ماشین است. بهترین و ساده ترین راه پاک کردن سولفات توسط جوش شیرین است. اگر به جوش شیرین دسترسی ندارید آب جوش هم تا حد خوبی کار آدم را راه می اندازد!

علایم خرابی باطری ماشین

در باطری های منفذدار یا تر باطری ماشین به مرور ضعیف می شود. گاهی لازم است چند بار استارت بزنید تا ماشین روشن شود. این امر در زمستان ها رایج تر است. این نشانه خرابی باطری ماشین است.

اما سرراست ترین نشانه خرابی باطری ماشین این است که ماشین روشن نمیشود یا در اصطلاح استارت نمی خورد! معمولا در این موارد اصلی ترین عامل خرابی باطری ماشین است. البته اینگونه نیست که هر استارت نخوردنی به دلیل خرابی باطری ماشین باشد، این امر می تواند از دینام، خود استارت یا خرابی موتور هم باشد. اما شایع ترین عامل خرابی باطری ماشین است که دوای درد فوری آن باطری به باطری است.

راه مطمئن برای اینکه بفهمیم وضع سلامت باطری ماشین ما چطور است تست باطری است. تست باطری در واقع استفاده از یک دستگاه تست یا ولت متر است که ولتاژ تولید شده توسط باطری را اندازه می گیرد. باطری ماشین عموما در دمای استاندارد 12 ولت اختلاف پتانسیل ایجاد می کند.

 

باطری به باطری

باطری به باطری در واقع کمک گرفتن از یک باطری ماشین دیگر برای شارژ باطری ماشین است. روش کار به این صورت است که باطری ماشین دیگری را آن قدر نزدیک ماشین میاورید که با کابل باطری به باطری هر دو باطری ماشین به هم وصل شدنی باشند. باطری به باطری کار ساده ای است اما یک نکته بسیار مهم و حیاتی دارد. یادتان نرود قطب منفی باطری ها به یکدیگر و قطب مثبت باطری ها باید به یکدیگر وصل شوند. لطفا دلتان نخواهد که حالت برعکس را امتحان کنید.

چه کارهایی در باطری به باطری بهتر است اما ضروری نیست:

  • هنگام باطری به باطری بهتر است که ماشین دوم روشن باشد. اما حتی بدون استفاده از ماشین دوم و فقط با یک باطری سالم دیگر هم این کار امکان پذیر است.
  • هنگام باطری به باطری بهتر است که قطب منفی باطری ماشین به قطب منفی باطری ماشین کمکی وصل باشد اما می تواند به قسمتی از بدنه ماشین کمکی که رنگ نخورده است هم وصل باشد
  • هنگام باطری به باطری بهتر است که ابتدا قطب مثبت ها را به هم وصل کنیم و بعد قطب های منفی را
  • هنگام باطری به باطری بهتر است که وقت جدا کردن کابل ها ابتدا قطب های منفی را جدا کنیم و بعد قطب های مثبت را. در غیر این صورت ممکن است انبر کابل باطری به باطری به بدنه ماشین بخورد و جرقه بزند.

 

قطب مثبت و منفی باطری ماشین را چگونه تشخیص دهیم؟

باور کنید کار سختی نیست! راحت ترین راه نگاه کردن است چرا که قطب مثبت و منفی باطری ماشین حتما با علایم + و – مشخص شده اند. اما اگر به هر دلیلی نخواستید یا نشد که از این روش استفاده کنید بد نیست در نظر داشته باشید که قطب مثبت با علامت P و رنگ قرمز مشخص می شود و قطب منفی با رنگ آبی و علامت N

 

قیمت باطری ماشین

قیمت باطری ماشین بستگی به شرکت سازنده و آمپر باطری دارد. باطری ماشین عموما اختلاف پتانسیل 12 ولت دارند و تفاوت آنها در آمپر یا شدت جریان الکتریکی است که تولید می کنند. ماشین های سواری معمولا آمپری بین 50 تا 70 نیاز دارند و قیمت آنها این روزها بین 300 تا 400 هزار تومان است. البته توجه داشته باشید که این روزها قیمت ها بسیار نا پایدار بوده و روز به روز تغییر می کنند.

برای باطری به باطری ماشین شما نیاز به یک کابل مخصوص دارید که کار با ایمنی بیشتری انجام شود. قیمت کابل باطری به باطری نیز بین 40 تا 60 هزار تومان است.

 

باطری به باطری در محل

در بسیاری از مواقع شما نیاز به باطری به باطری دارید اما ماشین کمکی یا کابل یا حس و حالش را ندارید! در این مواقع می توانید از خدمات باطری به باطری آچاره در محل استفاده کنید تا متخصصین آچاره در محل شما حاضر شوند و کار را انجام دهند.

در مواردی که باطری خراب شده باشد و قابلیت شارژ شدن نداشته باشد نیاز به تعویض باطری است که این کار هم با ثبت سفارش در اپلیکیشن آچاره در محل شما قابل انجام است. نیازی نیست ماشین یا باطری را جابجا کرده و خودتان دردسر بکشید. آچاره این کار را برای شما انجام می دهد.

ثبت رایگان سفارش

دیگه چی لازم داری؟

قیمت برق و باتری آچاره، منصفانه و عادلانه

ما همواره در ارائه قیمت‌های منصفانه به کاربران تلاش می‌کنیم و تعداد بالای درخواست سرویس برق و باتری، حضور تعداد قابل قبولی از متخصصین ماهر و متعهد فعال در آچاره و انجام موفقیت آمیز بسیاری از این سفارش‌ها، گواه خوبی بر این ادعاست.

0

متخصص برق و باتری

0

درخواست مشتری

0

پیشنهاد متخصص

تخمین رایگان قیمت

سـوال‌های متداول درباره برق و باتری

ثبت رایگان سفارش

برق و باتری در سایر شهرها

همیشه در دسترس

در هر ساعت از شبانه‌روز آچاره از طریق وبسایت و اپلیکیشن در دسترس شماست.

پشتیبانی در دسترس

پشتیبانی آچاره در تمامی مراحل سفارش و انجام کار در کنار شماست.

مطمئن و قابل اعتماد

ما برای آسودگی شما، متخصصین را از چند طریق تایید صلاحیت می‌کنیم.

قیمت‌گذاری مناسب

آچاره کمک می‌کند شما سرویس مورد نیازتان را با قیمت مناسب دریافت نمایید.

آچارهاپ آچـاره را دانلـود کنید!

دانلود

برای استفاده از تخفیف ۱۰ هزار تومانی خدمات آچاره، شماره موبایل خود را وارد نمایید